beschrijving beschrijving

Kustprofielen van de Sula- en Obi-eilanden en de Noord-Molukken

Afbeelding

Kustprofielen van de Sula- en Obi-eilanden en de Noord-Molukken

Jolinck, Heyndrick Dircxz.

Na twee maanden te Ambon te hebben verbleven vertrokken de Amsterdam en Utrecht, deel van de Tweede Schipvaart naar Oost-Indië, op 8 mei 1599 naar naar Ternate. Hier hoopten ze kruidnagels te bemachtigen. Ze zeilden eerst tussen Buru en het eilandje Manipa. Vervolgens voeren ze tussen de Sula

en de Obi-eilanden door, om uiteindelijk in de Noord-Molukken te arriveren.

Heyndrick Dirrecksen Jolinck, stuurman van de Amsterdam, tekende op de route deze kustprofielen. Linksboven een kustprofiel van het eiland Lifumatola gevolgd door dat van het eiland ‘Xula’ (Sula, het huidige Pulau Mangoli.) Daaronder een kustprofiel van het eiland dat hij Olbilatu, hier ‘Bilatto’ genoemd, op 4 mijlen afstand als het ten noorden ligt. Onderaan de pagina het eiland Tapat, hier ‘Tappa’ genoemd. Het toont het eiland op ongeveer 4 mijlen afstand als het ten noorden ligt. Jolinck geeft aan dat het eiland ongeveer 2 mijlen lang is.

Op de rechterpagina zien we kustprofielen van de Noord-Molukken zelf. De bovenste is het eiland Bacan (hier Bachian genoemd), op 4 mijlen afstand wanneer het in noordoost tot oostelijke richting ligt, gevolgd door een kleiner eilandje dat hij ‘Butu Maday’ noemt. Het is onduidelijk welk eiland met deze naam bedoeld wordt.

Onderaan tenslotte een eiland dat hij ‘Marigarang’ noemt. Het is niet geheel duidelijk welk eiland het hier betreft.

Neem contact op met Nationaal Archief voor hergebruik en auteursrechten.

Bronnen en literatuur

Keuning, De tweede schipvaart der Nederlanders naar Oost-Indië̈ onder Jacob Cornelisz. van Neck en Wybrant Warwijck, 1598-1600 : journalen, documenten en andere bescheiden (1938-1951)